Inspektion

En sak jag har gått och funderat på, som jag vet att i stort sätt alla gör... Det är att vi verkligen inspekterar nya människor. Vi kanske bara träffar dom en gång under några timmar i hela vårat liv. Ändå, när personen har gått därifrån så tänker man på hur den människan är. Man dömer och verkligen försöker klura ut hela personens liv.
Det går ju inte. Men många försöker, inklusive jag.

Som nu till exempel. Det är en kille här och mäter värmen i vårat hus, och när han har gått så kommer vi ju genast börja prata om honom. Att han kanske var lite rolig, eller att han var knasig. Och om han nu var knasig, varför han var det och sen det där snacket, att en vettig människa inte kan få vara så!

Det var en gubbe här förut också och skulle prata försäkringar med min styvpappa... Min styvfar jobbar som elektriker, och då började försäkringsgubben fråga lite om elgrejer, och om han kanske kunde komma och jobba svart. Visst, det var väl kanske lite klumpigt gjort när man är iväg och gör ett jobb. Men ändå... Han kanske verkligen behövde hjälp och inte kände för att slänga ut 25.000?
Iallafall, såfort han gick utanför dörren så började ju jag och mamma genast:
Men sådär gör man väl ändå inte? Gud vad oproffsigt osv.

Vad är det med oss människor, speciellt vi av det kvinnliga könet, att försöka plocka isär en människa ner i molekyler för att kanske, eventuellt förstå hur en person fungerar?
Som sagt, jag gör det. Jag tänker inte ofta på det och jag tror att jag oftast är en sådan människa som inte dömer efter saker jag som jag har hört om en person, utan hur beteendet och sättet han/hon agerade mot mig.
Är en person otrevlig, arrogant eller bara allmänt dryg så är det väl klart att jag ändå har lite rätt att döma? Eller iallafall kunna säga:
Nej, den här personen är ingen jag skulle umgås med. Tack, men nej tack.
Visst, alla förtjänar en andra chans. Men jag vet inte... Första intrycket gör ju så himla mycket?
Kan hända att det verkar som jag talar emot mig själv nu... Men, you get my point?

Ja, tankar som snurrar i mitt huvud såhär på morgon/förmiddagen.


Kommentarer
Postat av: Jacqueline / en av de som driver moiettu

Hejhej! :) Snygg blogg! :D

2010-01-22 @ 21:19:46
URL: http://moiettu.webblogg.se/
Postat av: Kent

fööörlååt jag har vart jättedålig påatt kika på din blogg :( har lixom nite haft en dator med tillgängligt internet :( har inte riktigt tid att läsa all nu heller... men det kommer!! KRAM

2010-01-23 @ 20:10:05
Postat av: Kent

Jag håller med! det handlar väl mest om fördomar.. att man ska jämföra med sig själv å känna sig bättre :D



PS! du skriver mycket bra! jag gillar din stil!

2010-01-24 @ 21:38:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0